Anmeldelse: Tunesisk Hækling

bymami hakket penalhus IMG_1768Jeg har fået fingrene i et eksemplar af bogen Tunesisk Hækling af Pernille Cordes (strikdesigner og indehaver af ‘Englegarn’). En lækker hæklebog, som har været ganske fornøjelig at bladre rundt i, med dens flotte opsætning. Bogen indeholder 30 opskrifter på ting ’Til dig og din bolig’ og er dermed fuld af flotte designs. Især de stærke grafiske mønstre, som bogen er fuld af, er jeg helt vild med – de er topmoderne!
Bogen er dejligt overskuelig, delt op i kapitler efter mønstre og hæklemetoder, så der er til enhver smag og sværhedsgrad, med alt fra de helt simple grydelapper til komplicerede farveskift. Der er flere afsnit bagerst i bogen med billedforklaringer på hvordan de forskellige masketeknikker hækles, hvordan man laver farveskift m.m. Så hvis du har overvejet tunesisk hækling, eller bare har lyst til at hakke flotte ting til dit hjem, så er denne bog et rigtig godt bud til Kreahjørnet!

Da jeg endnu ikke har hæklet så meget på ‘tunesisk’, har jeg kastet mig udi et af bogens mindre projekter som jeg har desperat brug for: Et penalhus stort nok til at opbevare alle mine hækleaccessories i! Det jeg har nu er en foræring og jeg er utrolig glad for det, men jeg må sande at det simpelthen ikke er stort nok.. Så det er rent held at der blandt bogens opskrifter netop var et skønt stribet penalhus, lidt større end penalhuse er flest. Jeg har hæklet efter opskriften, blot med andet garn og andre farver, på mine KnitPro (fås bla. hos Hobbii.dk). Til det hakkede stykke har jeg brugt Drops Lima i farverne Natur, Okkergul, Rubinrød, Mørk lilla og Grå, og planen er at finde et petroleumsgrøn lynlås og et stykke stof i samme farve til for. Opskriften er let at forstå og følge, når du lige har styr på de forskellige forkortelser, som ikke helt er de samme som ved almindelig hækling. En oversigt over forkortelserne findes heldigvis rigtig godt placeret bagerst i Pernilles bog og er derfor nem at finde!

Jeg ELSKER det vævede look og den tekstur tunesisk hækling giver, men jeg må også sande, at jeg nok ikke bliver den der hakker hele sengetæpper og damebeklædning, men nøjes med mindre projekter, som penalhuse og mobilcovers.. Heldigvis er vi forskellige, hurra for kreativitet og mangfoldighed!

Tunesisk hvad-for-noget?

Tunesisk hækling, også kaldt hakning, er en hæklemetode der er meget lig strik. Det er muligt at hækle stykker der ligner strik til forveksling, ligesom flere metoder fra strikning let kan overføres til hakning, som fx. Intarsia. Ved hakning vendes arbejdet aldrig, men der arbejdes i rækker frem og tilbage, på én lang hakkenål (der findes flere typer, med og uden wire og med krog i begge ender).

Gode guides til Tunesisk Hækling:

PESCNOs billedDIY
Garnstudio video